Kurban Bayramında Beslenme Önerileri

Kurban bayramında nasıl beslenmeliyim? Kurban bayramında ne kadar et yemeliyim? Kurban bayramı et yenirse kilo alınır mı? Kurban bayramında pişirme konusunda nelere dikkat etmeliyiz?

Bayramlar, bizleri ve ailemizi bir araya getiren oldukça önemli bir günlerden biridir. Bayramlarda zaman zaman tatlıyı ve şekerlemeleri fazla kaçırdığımız dönemler olabilir. Ramazan bayramında tatlı ve şekerlemeler bizler için ön plandayken kurban bayramında et ön planda olmaktadır. Özellikle de kurban bayramında et tüketimimiz normalden çok daha fazla olmaktadır.  Bu nedenle ramazan diyetinden farklı olarak kurban bayramı diyetinde daha çok vücudumuzu et tüketiminden sonra arındırmaya özen gösteririz. Peki bu süreçte nasıl beslenmeliyiz? Gelin bunu 7 maddede açıklayalım.


Kurban Bayramında Et Tüketimi Nasıl Olmalı?
Unutkanlığa ne iyi gelir? Sorusunu her kendimize sorduğumuza aklımıza ilk olarak kırmızı et gelmektedir. Kurban bayramında kırmızı et tüketimi normalden fazla olabilmektedir. İçerisinde b12 vitaminini bol bulundurması sayesinde unutkanlığa iyi gelen besinler arasında ilk sıralarda bulunan kırmızı et,  ayrıca demir, fosfor, çinko, protein ve fosfor bakımından zengin olan bir besindir lakin bunun yanında doymuş yağ ve kolesterolü de fazla miktarda içermektedir. Bu gibi yağların fazla miktarda tüketilmesi damar tıkanıklığından kalp hastalıklarına ve yüksek tansiyona kadar birçok hastalığı beraberinde getirmektedir. O sebeple kurban bayramında et tüketimi sınırlamaya dikkat edilmelidir. Günde 2-3 köfte kadar et tüketimi normal sayılmaktadır ve mümkün olduğunca bu sınır aşılmamalıdır.


Etleri Pişirme Nasıl Olmalıdır?
Hayvan kesildikten birkaç saat sonra o etin pişirilmesi etin sert olmasına ve dolayısıyla sindiriminin zorlanmasına sebep olmaktadır. Ölüm sertliği denen bu sürecin geçmesi ve etlerin kesildikten ortalama 24 saat sonra tüketilmesi önerilmektedir. Pişirme yöntemlerine gelirsek kurban bayramında özellikle kavurmalar ve yağda kızartmalar hepimizin sofrasında en ön sırada yerini almaktadır. Bu süreçte etleri kavurma ya da kızarma yapmak yerine daha sağlıklı ve yağsız pişirme yöntemleri tercih edilmelidir. Bu yöntemler fırın, ızgara veya haşlama olabilir. Et hali hazırda içerisinde fazla miktarda yağ bulundurduğundan dolayı pişirilme sırasında ekstra yağ ilave edilmemesi önerilmektedir.


Kurban Bayramında Et Dışında Hangi Besinleri Tüketmeliyiz?
Kırmızı et tüketiminin arttığı bu dönemlerde öğünlerimizde denge sağlamak açısından özellikle salata, yeşil besinler ve meyveleri artırmaya özen göstermeliyiz. Bu besinlere maydonoz, nane, marul, kabak, salatalık, domates, yaban mersini, elma, çilek örnek verilebilir. Özellikle folik asitten zengin olan maydonoz, roka, nane, lahana ve marul benzeri besinlerin tüketilmesi bayram sürecinde ve sonrasında sindirim sistemimizse iyi gelecektir. Bu süreçte ağırlığı yalnızca et ve yağlı besinlere vermemeliyiz. Et yemeklerinin yanında tüketilen salata ve sebze yemekleri öğünlerimizde denge sağlayacak ve besin çeşitliliğini de aynı zamanda artıracaktır. Et içerisinde bulunan demirin emilimini artıran C vitamini aynı zamanda sebzelerin içerisinde de bulunduğundan dolayı etlerin sebzelerle pişirilmesi ve birlikte tüketilmesi oldukça önemlidir. Sebzeler içerisinde lif içerdiğinden dolayı da etlerle birlikte tüketildiği zaman bağırsak sağlığımız içinde oldukça fayda sağlamaktadır.


Kurban Bayramında Kahvaltı Nasıl Olmalıdır?
Kurban bayramının ilk günü kahvaltılarımızda yerini alan kavurma ve kızartmaların yerini daha hafif ve daha sağlıklı besinler almalıdır. Dengeli ve renk çeşitliliğinin olduğu hafif bir kahvaltı hem et tüketimi konusunda bizi biraz daha sınırlayacak hem de güne daha sağlıklı başlamamıza vesile olacaktır.  Bu süreçte kahvaltılarımızda haşlanmış yumurta, zeytin, peynir ve sebzeler bulundurulabilir.


Kurban Bayramında Sıvı Tüketimi Ne kadar Olmalıdır?
Tuzlu besinler, yağlı besinlerin ve kızartmaların fazla miktarda tüketilmesi sıvı ihtiyacımızı oldukça artırmaktadır. O sebeple kurban bayramında bu besinlerin tüketimi normalden daha fazla olduğundan dolayı sıvı tüketimi de günlük ortalama 2-2,5 litre arasında tutulmalı ve aşağısına inilmemelidir. Su dışında diyetisyeniniz kontrolünde yeşil çay, bitki çayları ve detoks suları tüketilebilir. Bunun dışında aynı zamanda diyetisyen kontrolünde kurban bayramında ve sonrasında sıvı beslenme yapılabilir ve detoks programları uygulanabilir.


Kurban Bayramında Tatlı Tüketimi
Bu süreçte sofralarımızda ve misafir olarak gittiğimiz yerlerde karşımıza çıkan şerbetli tatlıların yerini sütlü ve hafif tatlıların alması, bizim ve beslenmemiz için oldukça önem arz etmektedir. Tatlı tüketimini tamamen kısmak yerine sizlere ikram edilen tatlıların hepsini tüketmemeye ve porsiyon kontrolü yapmaya özen gösterin.
 

Yürüyüş ve Egzersiz
Kurban bayramında elimizden geldiğince porsiyon kontrolü yapmalı ve besin çeşitliliğine özen göstermemiz gerekmektedir. Lakin zaman zaman farkında olmadan ihtiyacımızdan fazla besin tüketebiliyoruz. Tatlıyı, kırmızı eti ve hamur işlerini fazla kaçırdığımız zamanlarda yemeklerden 1-2 saat sonra 30 dk kadar tempolu yürüyüş sindirimimize ve kilo kontrolümüze katkı sağlayacaktır. Özellikle akşam yemeğimizi yedikten ortalama birkaç saat sonra yapılan yürüyüş bize kilomuzu koruma adına oldukça fayda sağlayacaktır.

Peki Kurban Bayramında Kilo Almamak İçin Ne Yapmalı?
Kurban bayramında ana besinimiz kırmızı et olduğundan dolayı bu süreçte özellikle kırmızı etin hazırlanması ve pişirilmesi bizim için oldukça önem arz etmektedir. Çapraz bulaş riskini önlemek açısından özellikle çiğ etlerin ayrı tahtalarda sebzeler ve pişmiş besinlerden ayrı olarak hazırlanması oldukça önemlidir. Bununla birlikte küçük parçalar halinde doğranmalı ve saklanması sırasında da hava almayacak şekilde buzlukta saklanmalıdır. Çözdürülmek istenen etler dolabın alt bölümünde bekletilerek çözdürülebilir.  Pişirme yöntemleri de bizlerin kilo alıp verme süreçlerimizde besinlerin çeşidi kadar önemlidir. Özellikle kızartma, kavurma etler yerine haşlanmış, ızgara ve fırında ekstra yağ ilave edilmeden pişirilen etler tercih edilmelidir. Özellikle mangal veya ızgarada pişen etler ateşten 15 cm kadar uzakta tutulmalı çünkü besin ögesi kayıpları söz konusu olabilmektedir. Bunun yanında içerisine ekstra tuz ilave edilmemeli lakin tatlandırmak açısından acı ve baharatlar (kekik, biberiye vb.) eklenebilir. Şayet kişide hazımsızlık, reflü ve mide problemleri söz konusuysa acı ve baharatların tüketimi konusunda diyetisyeni ile iletişimde olmalı ve tüketmemelidir. Etler oldukça iyi pişirilmeli ve çiğ kalınmamasına özen gösterilmelidir. Et yemeklerinin porsiyonları ölçülü olmalı ve et yemeklerinin yanında mutlaka vitamin ve minerallerden zengin besinlere özellikle de sebze yemeklerine, salatalara yer verilmelidir. Özellikle bayram sonrasında detoks programlarından biri olan kabak detoksu uygulanarak sebze bakımından zengin beslenebilir ve vücudumuzu bu süreçten birkaç gün arındırabiliriz. Kabak detoksu, sindirim sisteminin düzgün çalışmasına fayda sağlar ve bağırsaklara iyi gelir.  Bunun dışında günlük 2-2,5 litre kadar su tüketimine dikkat edilmeli ve eğer unutkanlık durumu varsa saat başı alarm kurulup bu şekilde hatırlatma yapılmalıdır. Sağlıkla yaşamak için bizlere ulaşın.https://www.saglikla.com.tr/iletisim Sağlıkla kalın.