Nefes Egzersizi Nedir? Nefes Egzersizi Nasıl Yapılır? Nefes egzersizleri solunum yollarını açmak, rahatlamak için kullanın yöntemlerdendir. Bu egzersizleri genelde yogada, meditasyonda enerjiyi arttırmada , rahatlamada, zihni sakinleştirmede, stresi azaltmada kullanılır. Solunum egzersizleri vücuttaki oksijen miktarını arttırır.
2020’den beri hayatımızda aktif olarak bulunan korona virüsüyle birlikte solunum egzersizlerinin önemi daha da artmaktadır. Koronayla birlikte solunum sıkıntıları, nefes darlığı ve sekresyonların boşaltılamama problemlerinde solunum egzersizleri de kullanılır. Zorlu nefes tekniği, diyafram aktivasyon egzersizi, göğüs ekspansiyonu, öksürme egzersizi kullanılır. Solunum egzerszileri doğru nefes alıp vermenin farklı teknikleriyle yapılan egzersizlerdir.
 
SOLUNUM EGZERSİZLERİ NEDEN KULLANILIR
  • Solunum sistemi sağlığını geliştirmek,
  • Gevşemek,
  • Akciğer kapasitesini arttırmak
  • Başka hastalıklara davetiye çıkarmamak

NEFES EGZERSİZLERİNİN ÇEŞİTLERİ NELERDİR?

Derin Nefes Alma: Akciğerlerin tam kapasiteyle dolmasını sağlamak için kullanılır. Bu amaçla önce burundan derin nefes alınır ve ardından yavaşça ağızdan verilir.

Karın Nefesi: Diyaframın kullanılmasıyla karın bölgesi şişirilir ve daha fazla oksijen alınması sağlanır. Bu egzersiz çeşitli solunum yolu hastalıklarının tedavisinde destek amaçlı kullanılabilir.

Nefesi Tutma: Egzersiz nefes alındıktan sonra birkaç saniye boyunca nefesin tutulması ve sonra yavaşça verilmesi şeklinde uygulanır. Akciğerlerin kapasitesini artırmak ve vücuda daha fazla oksijen almasına yardımcı olmak için kullanılır.

Ritmik Nefes Alma: Bu egzersizde belli bir hızda aynı süre boyunca nefes alınır ve verilir. Zihni rahatlatmaya yardımcı olur ve odaklanma süresini artırabilir.

Uzun Nefes Alma: Nefes alınırken ve verilirken daha uzun süreler kullanılır. Sakinleşmeye ve rahatlamaya yardımcı olur.

Büzük Dudak Egzersizi: Bu teknikte burundan nefes alınır ve ardından dudaklar hafifçe büzülerek, kontrollü bir şekilde nefes verilir.

Yavaş Nefes: Yavaş ve kontrollü bir şekilde nefes almaya odaklanır. Burundan yavaşça nefes alınır ve daha sonra yavaş bir şekilde nefes geri verilir.
 
 
NEFES EGZERSİZLERİNİN FAYDALARI NELERDİR?

  1. Stres yönetimine,
  2. Akciğer fonksiyonunu iyileştirmeye
  3. Kardiyovasküler sistemi iyileştirmeye,
  4. Sindirim sistemini iyileştirmeye,
  5. Uyku kalitesini arttırmaya
  6. Kasları kuvvetlendirmeye,
  7. Bilişsel becerileri arttırmaya
  8. Bağışıklık sistemini kuvvetlendirmeye fayda sağlar.
 
NEFES EGZERSİZLERİNİN YAN ETKİLERİ NELERDİR?
  • Baş dönmesi
  • El, ayak ve bacaklarda karıncalanma
  • Göğüs ağrısı
  • Hızlı ve düzensiz kalp atışı
  • Kas spazmları
  • Bulanık görme
  • Kulaklarda çınlama
 
NEFES EGZERSİZLERİ NASIL YAPILIR?
  • Bel ve sırtı bir yere yaslayın burundan karnına doğru 4 saniyede al 7 saniye tut ve 8 saniyede ağzından dudakları büzerek nefesini ver.
  • Bel ve sırtı bir yere yaslayın burundan karnına doğru 5 saniyede nefesi alıp 5 saniyede burnundan vermek.
  • Bel ve sırtı bir yere yaslayın burundan karnına doğru 5 saniyede nefesi alıp 8 saniyede ağızdan boşaltırcasına vermek.
  • Bel ve sırtı bir yere yaslayın sol eli göğüs kafesi üstüne sağ eli karnın üzerine koyup burun yoluyla alıp burun yoluyla verin sağ elin hareketlendiğini hissetmek gerekir.
  • Bel ve sırtı bir yere yaslayın her iki kolla ayrı ayrı saçımızı tarar gibi kolumuzu kaldırıp yukarda baş hizasında döndürün.
  • Bel ve sırtı bir yere yaslayın therebandı kaburgaların altından geçirip çekerek burundan nefes alıp ağızdan verin.
  • Bel ve sırtı bir yere yaslayın elleri kaburgaların üstüne koyarak burundan nefes alarak kaburgaraları şişirerek ardından ağızdan verin.
  • Bel ve sırtı bir yere yaslayın elleri dizlerin üstüne koyarak nefes alırken başı arkaya nefes verirken başı öne doğru alıp kamburlaşarak verin.