Yeme Psikolojisi

Yeme ile ilgili alışkanlıklarımız üzerine pek çok faktör etkilidir; büyüdüğümüz aile, bölge, fiziksel sağlığımız, yaşımız, cinsiyetimiz, vücut şeklimiz, mesleğimiz, iş tempomuz gibi. Bu sayılan pek çok özelliğin en önemlilerinden biri de kişilik özelliğimiz ve psikolojik durumumuzdur. Duygusal yeme davranışı genellikle stres, endişe, korku, can sıkıntısı, üzüntü gibi duyguların veya yalnızlık, yetersizlik gibi düşüncelerin sonucu olarak meydana gelir. Olumsuz duyguları bastırma isteği ile yemek yeme davranışı çarpışınca kendini güçlü hissetmek ya da unutmak için ortaya yemek yeme arzusu çıkar.

Günlük yaşam olaylarının getirdiği stres ya da ani beklenmedik gelişen olaylar sorunda yaşanan yoğun duygulanım ile baş etmenin bir yolu olarak yemek yeme davranışını gözlemlemek mümkündür.

Duygusal yemek yeme davranışı kişilerin hayatlarına psikolojik olduğu kadar fizyolojik de zarar verir. Duygusal yeme davranışlarının sonucunda kilo problemleri, kalp damar hastalıkları, şeker, kolesterol gibi birçok fiziksel rahatsızlığa da rastlamaktadır.

Duygusal yeme problemini kontrol altına almak için, bir terapistten yardım almak önemlidir. Çünkü duygusal yeme sadece bugünün bize getirdiği bir davranış sorunu olamayabilir. Geçmişten getirdiğimiz duygusal bağlantılar, ilişkisel sorunlar, kendimize dair değerlendirmelerimizin sonucu olarak da ortaya çıkabilir.Bunun yanı sıra yemek yeme davranışı üzerinde farkındalık geliştirmek, fiziksel bir ihtiyaç olan yeme ile duygusal yemeyi birbirinden ayırmak ve daha fazla fiziksel aktivite yapmak duygusal yemeyi durdurmak için önemli adımlardır.